
Celem realizacji projektu jest stworzenie platformy www Global Legal Information, stającej rzetelny i aktualny punkt dostępu do informacji o systemach prawa państw i organizacji międzynarodowych, tj. aktów normatywnych i ich dostępnych wersji językowych, zasobów elektronicznych udostępnianych online (zasoby otwartych repozytoriów, platform wydawniczych/czasopism naukowych).
Portal internetowy realnie zwiększy dostępność informacji naukowej prawnej (łatwość dotarcia do niej / jej wyszukania). Będzie służył udostępnianiu ustrukturyzowanej informacji o ramach prawnych, regulujących realizację innowacyjnych projektów wszystkich dziedzin nauki i gałęzi gospodarki zarówno w krajowym systemie prawnym, jak i w prawie Unii Europejskiej, prawie międzynarodowym czy krajowych systemach prawnych państw obcych. W tym kontekście, projekt ma na celu pobudzenie innowacyjności społeczno-gospodarczej przez zwiększenie dostępności (ułatwienie dotarcia do) fachowej informacji prawniczej: zarówno w postaci aktów prawnych, orzecznictwa, jak i publikacji naukowych dostępnych w modelu OA, przez jej udostępnienie w postaci ustrukturyzowanej. Platforma Global Legal Information będzie oferować użytkownikom wiedzę z zakresu prawa aktualną, dostępną w dowolnym miejscu i czasie, przekazywaną w atrakcyjny sposób. Platforma ułatwi prowadzenie badań z zakresu komparatystyki prawniczej. która pozwalając zrozumieć analogie i różnice pośród alternatywnych wzorców prawnych. Wg. B. Liberskiej pogłębienie współzależności między krajami i regionami wskutek globalizacji i rosnących przepływów międzynarodowych oraz działalności korporacji transnarodowych, co prowadzi do jakościowo nowych powiązań między firmami, rynkami i gospodarkami. Niespotykane wcześniej możliwości rozwoju gospodarczego stają się wyzwaniem dla poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze prawa. W tym kontekście zasadniczą funkcją komparatystyki prawniczej staje się wypracowywanie oraz udostępnianie podmiotom tworzącym i stosującym prawo krajowe narzędzi do właściwego procesu oceny i do dokonywania adekwatnych transplantacji obcych norm prawnych czy innowacji wspartych na zapożyczonych ideach. Tylko wówczas komparatystyka prawnicza może mieć zdolność subwersji i wywoływania przełomowych zmian – również w obszarze jurysprudencji.

Projekt stanowi rozwinięcie działań podejmowanych przez Global Legal Information Network Foundation (GLIN, GLIN2) w zakresie zwiększenia dostępności informacji prawnej. W tym kontekście, platforma jako produkt realizacji projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki niewątpliwie przyczyniłaby się do kształtowania odbioru społecznego polskiej nauki na forum międzynarodowym. Planowane jest przeprowadzenie kampanii marketingowej w czterech głównych językach konferencyjnych (angielskim, francuskim, niemieckim i hiszpańskim) warunkującej skuteczne dotarcie do użytkowników zagranicznych. Udostępniając odnośniki do polskich publikacji prawniczych wydanych na licencjach CC-BY wraz z opisami metadanowymi w czterech językach interfejsu użytkownika, platforma przyczynia się do umiędzynarodowienia polskiej nauki i zwiększenie rozpoznawalności jej osiągnięć. Projekt ma przyczynić się do zwiększenia świadomości użytkowników Internetu odnośnie ruchu OA, spopularyzować jego założenia i korzyści wynikające z publikowania w tzw. otwartym dostępie dla wydawców i autorów.
Udostępnienie publikacji prawniczych (naukowej informacji prawnej) wpłynie na poprawę efektywności współpracy nauki z otoczeniem gospodarczym oraz upowszechnianie wiedzy na temat związków między nauką, innowacyjnością i gospodarką. Badania wskazują jednoznacznie, że informacja prawna (z źródeł prawa) i informacja prawnicza (z tekstów orzecznictwa i doktryny) - odpowiednio usystematyzowane w struktury wiedzy i umiejętności praktycznych - są kluczowe dla procesów decyzyjnych, przekładających się na funkcjonowanie przedsiębiorstw, instytucji państwowych, a także osób fizycznych (zwykłych użytkowników).
Platforma Global Legal Information będzie wspierać procesy innowacyjności oraz komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a także know-how związanego z tymi wynikami, w tym promowanie dobrych praktyk w zakresie innowacji. Dzięki realnemu zwiększeniu dostępności materiałów edukacyjnych w dyscyplinie prawo (w tym zasobów informacji sektora publicznego ze źródeł nauki) możliwe jest zwiększenie się potencjału komercjalizacyjnego wyników badań w dyscyplinie nauk prawnych. Efekty badań / prac eksperckich są wykorzystywane de facto we wszystkich dziedzinach życia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza w obszarze tzw. nowych technologii, transferu wiedzy i innowacji dla gospodarki, stymulowania rozwoju (który zawsze poprzedza analiza otoczenia prawnego, ułatwiona dzięki udostępnieniu publikacji naukowych prawniczych). Realizacja projektu przyczyni się do transpozycji wyników prac badawczych do praktyki stosowania prawa, wspierając innowacyjność gospodarki.

Ustanawiając program dotacyjny Pan Minister dr hab. Przemysław Czarnek, wskazywał, że jego zakres został tak dobrany, by podkreślić wzajemne zależności i korzyści w obszarach nauka – innowacyjność – gospodarka, zaś celem jest poprawa efektywności współpracy nauki z otoczeniem gospodarczym i społecznym oraz promowanie innowacyjności w badaniach naukowych. Projekt wpisuje się w realizację powyższych celów, wykorzystując narzędzia technik informatycznych nie tylko do rozwoju kapitału społecznego (w tym sektora prywatnego) przez umożliwienie podniesienia kompetencji, rozwoju osobistego i zawodowego (zdobywania wiedzy w drodze samokształcenia przy wykorzystaniu publikacji dostępnych w repozytoriach, bibliotekach cyfrowych, bazach wiedzy i innych zewnętrznych, otwartych źródłach informacji, do których będzie odnosiła platforma Global Legal Information). Realizacja projektu ma szansę przyczynić się do zmiany sposobu postrzegania nauki prawa jako niezbędnej do utrzymania innowacyjności gospodarki i zapewniania rozwoju społecznego.
Projekt, zwiększając dostępność szeroko pojętej informacji prawniczej jako jednego z narzędzi edukacji prawniczej i realizacji prawa do sądu, wpisuje się w zasady odpowiedzialności nauki (rozbudzanie ciekawości poznawczej – w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i kryminalizacją, integracja społeczności lokalnej z ośrodkami akademickimi). Może stać się narzędziem pozwalającym na realizację jednego z praw podstawowych – prawa do sądu. W wytycznych w Sprawie Skrajnego Ubóstwa i Praw Człowieka, przedłożonych Radzie Praw Człowieka Zgromadzenia Ogólnego ONZ 18 lipca 2012 r. przez Specjalnego Sprawozdawcę ds. Skrajnego Ubóstwa i Praw Człowieka, Magdalenę Sepúlvedę Carmonę, w odniesieniu do realizacji prawa do równej ochrony prawnej, dostępu do sądu, prawa do skutecznych środków odwoławczych wskazano na obowiązki państw w zakresie zapewnienia osobom żyjącym w ubóstwie możliwość korzystania z prawa do poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji na temat wszelkich decyzji dotyczących ich życia, zwłaszcza informacji na temat tego, w jaki sposób można wzmacniać prawa i wolności oraz regulować kwestie zadośćuczynienia za ich naruszenie, przez zwiększenie dostępności informacji prawnej dla osób żyjących w ubóstwie, między innymi poprzez rozpowszechnianie jej w sposób urozmaicony i odpowiednio przystosowany, uwzględniający kulturową specyfikę adresatów, a jednocześnie przez podjęcie działań pozytywnych w celu zagwarantowania, że osoby żyjące w ubóstwie będą mogły czerpać korzyści z udogodnień wynikających z postępu nauki, oraz w celu zapewnienia tym osobom dostępu do informacji i programów naukowych oraz rezultatów badań naukowych. Platforma mogłaby stać się istotnym elementem systemu bezpłatnej pomocy prawnej, realizującym wskazane powyżej rekomendacje w skali globalnej.
W pierwszych miesiącach realizacji projektu, w ramach zadania nr 1: Stworzenie portalu Global Legal Information zrealizowano prace przedwdrożeniowe, koniecznych dla określenia szczegółowych wytycznych dla projektowanego systemu GLI. Skupiono się na przedyskutowaniu możliwości zastosowania standardowego systemu open sourceowego jako interfejsu dla redaktorów portalu, wskazując, że takie rozwiązanie ułatwi realizację zadań nr 2-4 (osoby realizujące kwerendy i przygotowujące opisy metadanowe nie musiały znać XML czy innego języka bazodanowego, zostanie ponadto skrócony czas aktualizacji przez pominiecie importu/migracji danych z bazy danych do systemu obsługującego interfejs użytkownika GLI). Jako systemy do dalszych analiz wybrano ostatecznie KOHA ze względu na możliwość wprowadzania masowych poprawek i uzupełnień w opisach metadanowych i "przyjazne" API programistyczne. Jako alternatywę dla pisania interfejsu użytkownika od podstaw w przypadku wyboru jednego z systemów open sourceowych wskazano na możliwość integracji systemu z multiwyszukiwarkami (VuFind). W połowie 2022 r. inż. Ryszard Dróżdż zakończył budowę architektury systemu GLI, opartego o wdrożenia dwóch open sourceowych systemów: KOHA i VuFind i zrealizował działania z zakresu dostosowania interfejsu webowego aplikacji do potrzeb użytkowników (zgodnie z badaniami UX/UI obejmującymi dwa moduły: bazy aktów prawnych i bazy orzecznictwa). Wraz z postępem zasilania sytemu bazodanowego opisami metadanowymi (rekordami) różnych typów materiałów (aktów prawnych, orzecznictwa, w 2024 r. - repozytoriów, bibliotek cyfrowych oraz innych baz danych, a także czasopism publikowanych w OA, system był modyfikowany, tak aby prezentacja skatalogowanych zasobów była jak najbardziej optymalna i dotowana do potrzeb/preferencji różnych grup użytkowników także spoza sektora akademickiego. Modyfikacje interfejsu webowego systemu były wykonywane przez zespół realizujący projekt wraz z Kierownikiem Pionu Projektowego INP PAN oraz programistą zatrudnionym w Instytucie w ramach cyklicznych przeglądów. Bezpośrednio przed szerszym udostępnieniem systemu GLI użytkownikom zlecony został audyt UX/UI. Rekomendacje zostały uwzględnione w celu optymalizacji wyszukiwania.
Dla standaryzacji metadanych i umożliwienia wymiany metadanych z innymi systemami w warstwie formalnej na etapie przygotowawczym, w pierwszych miesiącach 2022 r. zaadaptowano język informacyjno-wyszukiwawczy (JIW) w warstwie formalnej oparty o format opisu bibliotecznego Marc21 dla dokumentów silva rerum – wobec braku zastosowań powyższego dla baz/interfejsów multimedialnych oparto go o format opisu bibliotecznego Marc21 dla dokumentów silva rerum – wobec braku zastosowań powyższego dla baz/interfejsów multimedialnych. W warstwie deskryptywnej JIW opracowany został na podstawie wskazań i zaleceń kierownik projektu prof. Anny Młynarskiej-Sobaczewskiej i Piotra Polaka. Negatywnie zweryfikowano wówczas możliwość zaadaptowania języka informacyjno-wyszukiwawczego ePBP (Polskiej Bibliografii Prawniczej tj bazy bibliograficzno-abstraktowej tworzonej przez INP PAN). Zaimplementowano w pierwszych miesiącach rozwiązania poddawane były cyklicznie weryfikacji. W odpowiedzi na stwierdzenie konieczności zwiększenia zakresu metadanych gromadzonych i przetwarzanych w przypadku zbiorów naukowych i specjalistycznych (doktryny), w IV kw. 2023 r. opracowano, przetestowano i wdrożono schemat opisu metadanowego dla czasopism (zasobu który często udostępniany jest za pośrednictwem kilku punktów dostępu tj. stron, baz). Sukcesywnie, wraz z uzupełnieniem bazy GLI o rekordy, zawierające/prezentujące informacje o portalach webowych zawierających akty prawne i judykaturę państw obcych, prowadzono także działania związane z dostosowaniem interfejsu wyszukiwarki GLI do potrzeb użytkowników i specyfiki danych gromadzonych w systemie. Ponieważ nie ma uniwersalnych standardów projektowania stron publikujących/udostępniających akty prawne i orzecznictwo, często potrzeby modyfikacji interfejsu były zgłaszane przez redaktorów portalu (informatologów), którzy opracowali informacje o w/w bazach w systemie GLI. Modyfikacje interfejsu webowego systemu były wykonywane przez zespół realizujący projekt wraz z Kierownikiem Pionu Projektowego INP PAN oraz programistą zatrudnionym w Instytucie w ramach cyklicznych przeglądów, a ich czasochłonność nie spowodowała konieczności zaangażowania dodatkowych wykonawców.
Od czerwca 2022 r., w ramach realizacji kolejno zadań 2, 3 i 4 trwały prace nad zapewnieniem contentu bazy. Redaktorki bazy / specjalistki ds. informacji naukowej opracowały rekordy prezentujące następujące zasoby:
- w ramach zadania 2 (m-ce 7-12) - bazy aktów prawnych państw i organizacji międzynarodowych (w tym również podmiotów nieuznawanych w prawie międzynarodowym) / wspólnot państw / wiodących organizacji międzynarodowych. Odnośniki do w/w zasobów opatrywane były właściwymi danymi, zgodnie z opracowanym językiem informacyjno-wyszukiwawczym portalu GLI, m.in. państwo / wspólnota państw / organizacja; język w którym publikowane są akty prawne; czy ewentualne tłumaczenia aktów prawnych publikowane są na bieżąco; czy baza aktów prawnych jest projektem rządowym; czy jest całościowa / kompletna, czy dotyczy tylko wybranej gałęzi prawa bądź zagadnień prawnych).
- w ramach zadania 3 (m-ce 12-24) - bazy orzecznictwa poszczególnych państw i wiodących organizacji politycznych i gospodarczych międzynarodowe (ONZ, UE, OECD, Rada Europy, Organizacja Państw Amerykańskich, Unia Afrykańska, Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), zewnętrzne systemy informacji prawnej i proste strony internetowe, na których zamieszczane są treści / streszczenia i / lub tezy wydanych orzeczeń. Odnośniki do w/w zasobów opatrywane były właściwymi danymi zgodnie z opracowanym językiem informacyjno-wyszukiwawczym portalu, m.in. państwo / wspólnota państw / organizacja wraz z krótką informacją o strukturze władzy sądowej; język w którym publikowane są orzeczenia; kognicja organu sądowego, którego orzeczenia są publikowane sądu; czy ewentualne tłumaczenia orzeczeń publikowane są na bieżąco; lata za jakie publikowane są orzeczenia; czy baza orzeczeń jest projektem rządowym; czy jest całościowa / kompletna, czy selektywna bądź dotyczy tylko pojedynczych organów władzy sądowej; zakres udostępnianej informacji; a także orzeczenia jakich sądów w danej strukturze nie są publikowane online) były wprowadzone przez redaktorów w systemie KOHA, a następnie migrowanie (zazwyczaj raz w tygodniu) przez kierującego zespołem do systemu obsługującego wyszukiwarkę VuFind portalu Global Legal Information. Wykraczając poza ramy zadania określone we wniosku skatalogowano także tematyczne bazy orzecznictwa, wskazane przez pracowników naukowych INP PAN jako pomocne w prowadzonych przez nich badaniach oraz uznane za najbardziej użyteczne/najczęściej przeszukiwane przez użytkowników Internetu.
- w ramach zadania 4 (m-ce 21-42) - zewnętrzne repozytoria / bazy danych / biblioteki cyfrowe i inne strony zawierające zasoby/kolekcje fachowych publikacji prawniczych - źródeł informacji naukowej jak i popularnonaukowych. W ramach zadania katalogowano także zasoby czasopism, będących istotnym kanałem komunikacji naukowej prawniczej oraz ebooków prawniczych wydawanych przez czterech wiodących wydawców na licencjach Creative Commons. Dzięki temu wyszukiwarka GLI umożliwia wyszukanie informacji o większej ilości czasopism prawniczych udostępnianych online bez ograniczeń niż np. DOAJ. Dostarczone dane w postaci ustrukturyzowanej, opatrzone informacjami wg. przyjętych szablonów odpowiadających zawartości strony (m.in. m.in. język publikacji, wydawca, częstotliwość, inne wersje tytułu, abrewiacje/sygle tytułu czasopisma, gałąź prawa, zakres udostępnionego zasobu, informacja o embargu wydawniczym deklarowanym i rzeczywistym opóźnieniu) przez administratora portalu. Prace objęły gł. zasoby anglojęzyczne, w dalszym priorytecie -główne hiszpańsko, francusko- i polskojęzyczne.
W ramach zadań 2 i 3 redaktorzy opracowali także teksty informacyjne o systemie prawa, źródłach prawa oraz systemie sądownictwa poszczególnych państw, jego hierarchii, właściwości i związaniu pozostałych sądów krajowych orzecznictwem. Poza metadanymi merytoryczni opis w/w zasobów zawiera zawsze dane „techniczne”, które mogą zostać wykorzystane do dalszej integracji zasobów w ramach jednej wyszukiwarki, tj. dostępność API i OAI-PMH, zgodność z standardem WCAG 2.1.
Celem realizacji zadań 2 i 3 jest udostępnienie na platformie usystematyzowanej, rzetelnej informacji o źródłach prawa: aktach prawnych i judykaturze. Natomiast udostępnienie w ramach zadania 4 na jednej platformie (punkcie dostępu) usystematyzowanych, opatrzonych danymi odnośników do wielu rozproszonych repozytoriów czasopism / wydawców / jednostek naukowych, dziedzinowych baz danych, bibliotek cyfrowych przyczyni się do zwiększenia dostępności informacji prawniczej, a zarazem świadomości prawnej społeczeństwa, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na wzrost innowacyjności w życiu społeczno-gospodarczym i awans cyfrowy społeczeństwa. Zwiększenie dostępności i umiędzynarodowienie polskich czasopism naukowych prawniczych przez umieszczenie odnośników do ich zasobów na jednej platformie z odnośnikami do zasobów czasopismami zagranicznych wydawanych w modelu OA.
Zadania merytoryczne w projekcie realizowane były przez zespół informatologów pod kierunkiem Ryszarda Dróżdża. W skład zespołu wchodzili: Diana Gałązka, Marta Mądziel, Marlena Zgódka i Milena Rokicka oraz dodatkowo Joanna Kurczab.
Działania z zakresu upowszechnienia rezultatów realizacji projektu były prowadzone w ramach zadania 5: Działania promocyjne. Głównymi kanałami informacji był mailing do instytucji akademickich oraz dystrybucja zrealizowanego w 5 wariantach językowych filmu informacyjnego (reklamy). Kampanię przeprowadziła firma ScienceMedia. Pozycjonowanie strony jest realizowane w sposób ciągły przez obsługę informatyczną INP PAN.
Dla systemu Global Legal Information został także zarejestrowany znak słowno-graficzny: GLI - Global Legal Information (nr zgłoszenia: Z.578978 z 7.01.2025 r.) w następujących klasach klasyfikacji wiedeńskiej: 26.04.02, 26.04.09, 26.04.18, 27.05.01, 27.05.24, 26.11.02, 29.01.03 i wg klasyfikacji nicejskiej:
- 9 - programy komputerowe w formie czytelnej dla urządzeń do stosowania w zarządzaniu bazami danych,
- 35 - kompilacja informacji w komputerowych bazach danych; Systematyzowanie danych w komputerowych bazach danych; Systematyzacja danych w komputerowych bazach danych; Gromadzenie i systematyzowanie informacji w komputerowych bazach danych,
- 45 - usługi informacji prawnej; Kompilacja informacji prawnych; Badania [wyszukiwanie] w zakresie informacji prawnych.